Tipy pro restaurace

Přiveďte si z internetu nové hosty do vaší restaurace nebo kavárny. Zde je připraveno 25 marketingových tipů nejen pro internet.

  

1.Sbírejte emaily kde se dá

Díky databázi emailů můžete informovat zákazníky o denní nabídce, speciálním menu, chystaných akcích a o čemkoliv dalším, co plánujete. Čím více adres budete mít k dispozici, tím více hostů přivedete. Sbírejte emaily Vašich zákazníků nejen pomocí registračního okna na webu, ale také přímo v restauraci a to například pomocí soutěží typu „Kdo má nejkrásnější vizitku“.

Pro získání emailu musíte vždy něco nabídnout. Nabídněte proto zasílání denního menu nebo účast v soutěži.
Nepoužívejte emaily shromážděné někým jiným. Patří lidem ze vzdálených míst, a proto jsou pro Vás bezcenné.

2.Posílejte newslettery lákající k návštěvě

Podob newsletterů existuje celá řada. Mohou být graficky pestré a obsahovat lákavé fotografie, nicméně překvapivě dobře fungují krátké zprávy napsané v osobní formě. Obsahem by vždy mělo být pozvání k návštěvě a zmínka o mimořádné události typu: „Chtěl bych Vás pozvat na naše zvěřinové hody pořádané ve dnech...“

Při zasílání newsletterů si zpočátku dobře vystačíte i s programem jako je Outlook nebo Thunderbird.

3.Dobrá fotografie je základem úspěšné propagace

Vaši stálí hosté vědí dobře jak skvěle to u Vás vypadá. Je potřeba to ale předvést i těm, kteří u Vás ještě nebyli. A před nimi se musíte opravdu blýsknout, abyste je navnadili k návštěvě. Výborné fotografie jsou absolutní nutností pro webové stránky, sociální sítě, letáky a jakékoliv další způsoby propagace. Pro dobrý snímek přitom není důležitý jen kvalitní foťák, ale především fotograf se „zkušeným okem“. Ten dokáže podobu restaurace pozvednout ještě o třídu výše.

Budou se Vám hodit nejen fotografie interiéru, ale i jídel, personálu a hostů.
Veselí lidé nebo gurmáni při jídle mohou evokovat příjemné zážitky u Vás v restauraci.

4.Mobilní verze stránek se stává nezbytností

Začátkem roku 2014 téměř 10% přístupů na české internetové stránky pocházelo z mobilních zařízení. U webů restaurací pak toto číslo bude ještě mnohem vyšší než u jiných oblastí. Ať už se člověk nachází kdekoliv, napadá ho celá řada otázek. Jaká je adresa restaurace, kam mám namířeno? Jaké mají polední menu v té kavárně za rohem? Jaký mají telefon, abych tam hned udělal rezervaci? Chcete-li oslovit takové zákazníky, pak jim Váš web musí vyjít vstříc.

Návštěvníky stránek nejvíce zajímá denní menu, stálá nabídka a kontaktní údaje.
U denního menu vždy uvádějte datum. Návštěvník si pak bude moct být jistý tím, že čte aktuální nabídku.

5.Video je atraktivní způsob prezentace

Uživatelé internetu jsou neuvěřitelně pohodlní a tak je pro ně náročné se probírat fotografiemi, o čtení textů ani nemluvě. Nechte si natočit video prezentující Váš podnik a poukažte v něm na vše, čím se můžete pochlubit. Restauraci plnou bavících se lidí, kuchaře aranžující pokrmy, barmana s láskou čepujícího pivo. Nezapomeňte opět na detaily jídel a interiéru. Hotové video pak umístěte nejen na úvodní stránku Vašeho webu, ale i na video servery jako YouTube.com, Vimeo.com, nebo Stream.cz.

Délka videa by neměla přesáhnout 2 minuty. Uživatelé internetu totiž nejsou jen pohodlní, ale ještě ke všemu mají na vše strašně málo času.
Dobré video si dnes lze nechat natočit za cenu kolem 10 000 Kč.

6.Facebook je příležitost být stále v kontaktu se zákazníky

Facebooková stránka je vedle newsletteru další účinnou metodou, jak informovat své zákazníky. Při zakládání stránky vyplňte maximum možných informací (usnadní to dohledatelnost). Zvolte kvalitní obrázek do hlavičky profilu (ideálně fotografii jídla nebo interiéru). Na Vaší stránce by se měly pravidelně objevovat příspěvky o plánovaných akcích, denním menu a speciálních nabídkách.
Rozmyslete si, zda umožníte fanouškům přidávat na stránku příspěvky (lze nastavit). Pokud ano, pak se na ně snažte reagovat – ať už jsou pozitivní, či naopak.

Získejte co nejvíce příznivců díky vkládání vtipného a nápaditého obsahu.
Vaše příspěvky můžete za poplatek propagovat, což zvýší jejich sledovanost.
Spravování stránky nestojí peníze, ale stojí čas. Pokud jej nyní nemáte, tak založení stránky odložte.

7.TripAdvisor pomůže přivést hosty nejen ze zahraničí

TripAdvisor.com je celosvětově nejnavštěvovanějším portálem pro cestovatele, přinášející informace o restauracích, hotelích, a jiných zajímavostech v jednotlivých lokalitách. U českých uživatelů sice není příliš populární, ale pokud se Vaše restaurace vyskytuje na turisticky oblíbeném místě, pak Vám profil na tomto webu může přivést nové hosty z řad zahraničních návštěvníků. Vytvoření stránky na Tripadvisoru je zdarma, vyžaduje ovšem znalost Angličtiny.

8.Kontrolujte svůj profil na FourSquare

Uživatelé této sociální sítě sdělují svým přátelům názory na místa, která navštěvují. Profily jednotlivých míst přitom lidé vytvářejí samostatně a tak je pravděpodobné, že i Vaše restaurace už na Foursquare je a vy o tom třeba jen nevíte. Podívejte se na stránku Vašeho podniku na Foursquare.com a zjistěte kolik lidí se zde již přihlásilo a co píší. Podle množství uživatelů přihlašujících se ve Vaší restauraci zvažte, zda i zde pravidelně publikovat akce, menu, fotografie apod.

Zkontrolujte, zda je na Vašem profilu uvedeno vše správně a doplňte co nejvíce rozšiřujících informací.
Přihlašte se na Foursquare jako majitel daného místa. Získáte tím možnost reklamy u přihlášených uživatelů.
Popisek místa napište v češtině i v angličtině.

9.Zaregistrujte Váš web všude možně

Na internetu existuje celá škála katalogů restaurací, barů a kaváren. Mnohé z nich obsahují různé žebříčky, hodnocení a komentáře. Leckteré z nich mají i vysokou návštěvnost. Zajistěte, aby se Vaše restaurace objevila v co nejvíce z nich a aby o ní bylo uvedeno maximum informací. Získáte tak nejen potenciální hosty z řad uživatelů těchto katalogů, ale i odkazy vedoucí na Vaše vlastní internetové stránky. Tím zvýšíte jejich vyhledatelnost.

Zápisy do takovýchto katalogů jsou zpravidla zdarma.
Ve většině katalozích již bude Vaše restaurace existovat. V takovém případě překontrolujte, zda jsou u ní uvedeny správné informace.

10.Kritiky od blogerů oslovují velké publikum. Ať napíší i o Vás.

Každý druhý se dnes cítí být povolaným gurmánem a znalcem restaurací a každý třetí o tom píše na svém blogu. Někteří z nich mají i celou řadu čtenářů, kteří se pak nechávají ovlivňovat jejich názory. Pokud si věříte, pak pozvěte do své restaurace na večeři některého z kritiků a požádejte je, aby o Vás napsal recenzi. Zajistí Vám to určitou míru publicity.

Vyberte si kritika z Vaší lokality a zjistěte si, kolik čtenářů má jeho blog.

11.Nabídněte slevu na další návštěvu a host se k Vám rád vrátí

Při placení položte vedle účtu kartičku nabízející symbolickou slevu při další návštěvě. Sleva přitom může být určena jak na celý příští účet, tak na vybrané položky z nabídky. Důležité však je, aby tato kartička měla časově omezenou platnost – Jen tak docílíte, že se k Vám host brzy znovu vrátí.

Časové omezení slevové kartičky snadno natisknete pomocí razítka s datem.

12.Pořádáním akcí se budete stále připomínat

Pořádání akcí a událostí má hned dvojí pozitivní efekt. Zajímavě připravená a dobře propagovaná akce osloví ty zákazníky, kteří se ji přímo zúčastní. Ti ostatní alespoň uvidí Vaší aktivitu, všimnou si Vašeho newsletteru, příspěvků na Facebooku apod. Tím se jim vryjete do paměti a příště již budou přemýšlet o Vašem podniku jako o jedné z možností, kde strávit příjemný večer.

Mezi atraktivní nabídky patří časově omezená tematická menu např. Mexický týden, Velikoční menu apod.

13.Dobré reference znamenají dobré jméno

Slýcháváte pochvaly od Vašich hostů? Zajistěte, aby je slyšeli i ostatní. Zeptejte se jich, zda je můžete citovat a poté tato slova chvály publikujte v knize hostů na webu, případně také na facebookové stránce. Nejvhodnější jsou hodnocení od známých osobností nebo od lidí z oboru. Nezapomeňte u příspěvků uvádět nejen celé jméno, ale i povolání.

Příspěvky z klasické knihy hostů u Vás v restauraci lze přepisovat i na web či Facebook.

14.Výrazná pozvánka k návštěvě je důležitou součástí webu

Jediným cílem Vašich webových stránek je přivést jejich návštěvníka k Vám do restaurace. Lákavé fotografie, zajímavé menu a profesionální web je cestou k udělání dobrého dojmu, ze kterého je třeba vytěžit co nejvíce. Ideální je přesvědčit návštěvníka stránek, aby si udělal rezervaci stolu. Nezapomeňte proto na web umístit výraznou pozvánku s telefonem pro rezervace nebo odkazem na online rezervační formulář.

Užitečným pomocníkem pro dosažení rezervací z webu může být napojení na rezervační systém. Např. Bookio nebo Restu.

15.Umožněte sdílet web přes sociální sítě

Klikne-li návštěvník stránek na ikonku pro sdílení, pak se na jeho profilu v dané sociální síti objeví odkaz směřující na Váš web. Ten pak uvidí jeho přátelé a Vám se tak dostane reklamy zdarma. K tomu, aby mohly být Vaše stránky sdíleny, není potřeba mít na síti vlastní profil. Postačí pouze na web umístit příslušné odkazy.

Udělejte sdílený příspěvek atraktivní pomocí přednastaveného obrázku a titulku.

16.Základní informace překládejte do více jazyků

Nacházíte se v oblíbené lokalitě? Pak lákejte turisty i na internetu. Není přitom potřeba překládat celý web. Bohatě postačí, když přeložíte základní údaje, které se zas tak často nemění: Kontaktní údaje, na jakou kuchyni se specializujete, kdy máte otevřeno, kudy se k Vám host dostane a jaká je orientační cena za večeři. Samozřejmě pak platí, že čím více jazyků, tím více lidí máte šanci oslovit.

Překlad webu do cizích jazyku usnadní i dohledatelnost ve vyhledávačích.
Mluví vaše obsluha Anglicky? Německy? Rusky? Pochlubte se tím i na webu.

17.Buďte k nalezení na online mapách

Ujistěte se, že je Váš podnik dohledatelný skrze online mapy a že se šipka s jeho pozicí zobrazuje na správném místě. Jednoduše zadejte název restaurace a její přibližnou polohu do obou dvou nejpoužívanějších mapových systémů a uvidíte, co se Vám zobrazí. Údaje z těchto map se totiž nepoužívají pouze při zobrazení polohy skrze internetové stránky, ale také v různých mobilních aplikací nebo GPS navigacích.

18.Nabízejte rozvoz jídla

Nabídnete-li rozvoz jídla, pak zajistíte více práce pro Vaši kuchyň. Zapomeňte však na svého vlastního poslíčka. Ten stojí spoustu peněz a nové zákazníky přivede jen stěží. Existuje totiž hned několik webových služeb nabízejících rozvoz pokrmů po celé ČR. S nimi uzavřete smlouvu a následně zadáte Vaše menu na jejich stránky. O rozvoz jídel i klientelu tak bude postaráno. Mezi nejvyužívanější weby patří damejidlo.cz, foodpanda.cz a jidloted.cz .

Obal pro dopravu jídla je stejně důležitý jako dobré servírování v restauraci. Hezká krabice může nakonec znamenat vyšší spokojenost.

19.Yelp pomáhá při hledání místních podniků

Server Yelp je zaměřen na zprostředkovávání informací o menších lokálních firmách všeho druhu – včetně restaurací. Stejně jako TripAdvisor je populární především v zahraničí. Aktivita na tomto webu je vhodná zejména pro podniky v turisticky zajímavých lokalitách. Tento server je od konce roku 2013 dostupný i Češtině a tak si možná brzy získá příznivce i u nás.

Nabízíte-li lokální pokrmy a vaříte-li místní kuchyni, pak to zde napište. Lidé na Yelpu to ocení.

20.Google Analytics změří víc než jen návštěvnost webu

Nechte si napojit stránky na systém Google Analytics, který Vám zdarma prozradí vše o chování návštěvníků Vašeho webu. Zjistíte tak přesně, kolik lidí se na stránky podívá, co konkrétního je zajímá nebo z jakých míst se na web dostali. Rovněž zde najdete míru okamžitého opuštění stránek, která mj. vypovídá o kvalitě vašeho webu. Uvádí procento zklamaných uživatelů, kteří ze stránek odešli bezprostředně po jejich zobrazení. Dobrý web restaurace by měl mít toto procento nižší než 40%.

21.Zvažte možnost prodeje voucherů skrze slevové weby

Má to jak své světlé, tak i stinné stránky. Vyberete-li si pro spolupráci velký slevový server, pak se Vám může podařit prodat i stovky poukazů. Za ně si však budete účtovat výrazně nižší cenu než obvykle. Za tyto peníze si nabídku pořídí nejen noví hosté, ale také ti, kteří k Vám již chodí a kteří by za ní jindy zaplatili plnou cenu. Stejně tak nelze počítat s tím, že si hosté využívající nabídku objednají nějaká další jídla, či nápoje.

Nerozlišujte v kvalitě služeb mezi hosty s voucherem a zákazníky platícími penězi. Hlídejte personál, aby přistupoval ke všem stejně. Špatné jméno si takto jde udělat velmi rychle.
Účtované provize slevového webu se liší. Většinou se však pohybují kolem 20% z ceny nabídky.

22.Pořizujte neustále nové fotky pomocí Instagramu

Instagram je aplikace, která umožní mobilním telefonem pořizovat stylizované fotky u nichž se tak nějak počítá, že budou působit částečně amatérsky (a nepůsobí to hloupě). Nainstalujte si do svého chytrého telefonu tuto aplikaci, založte si profil restaurace a posílejte skrze něj příspěvky na Vaši facebookovou stránku. Pořízení a nahrání snímku z akce, či obrázku připravené speciality zabere několik vteřin a vy tím udržíte neustálý kontakt s příznivci.

Nezapomeňte k fotografiím doplňovat popisky. Prohlédne si je pak více lidí.

23.Mějte svůj vizuální styl, který všude dodržujte

Používáním jednotné grafiky budete lépe rozpoznatelní v očích Vašich (potencionálních) zákazníků a tím je budete moct efektivněji oslovit. Tzv. firemní identita restaurace přitom nemá obsahovat pouze logo, ale i barevnou kombinaci, typ písma, sadu propagačních obrázků apod. Z ní pak má vycházet design internetových stránek, vizitek, letáků, menu, oblečení pro personál atd.

Dokonce i grafiku facebookového profilu lze přizpůsobit pomocí profilové fotografie nebo skrze obrázek v hlavičce.

24.SMSku si přečte každý

Máte k dispozici telefonní čísla svých zákazníků? Pak zvažte občasné zasílání SMS zpráv s pozvánkami na pořádané akce. Jedná se však o poměrně agresivní komunikační kanál a tak jej nepoužívejte příliš často. Také buďte ostražití ohledně negativních ohlasů. Budou-li se vyskytovat, pak rozesílání sms raději omezte.

Zaznamenávejte si čísla lidí, kteří k Vám volají, aby si udělali rezervaci. Je to nejrychlejší cesta k vytvoření telefonního seznamu pro pozvánky.
Telefonní čísla lze získat pomocí různých soutěží, či registrací pro slevu nebo věrnostní kartu.
Existují internetové sms brány, které nabízejí pohodlnější rozesílání zpráv než Váš telefon.

25.Rezervace přes Bookio nebo Restu

V obou případech se jedná o rezervační systémy, které nabízejí správu rezervací pomocí webových aplikací. Díky nim získáte větší přehled o svých hostech. Zároveň můžete na svých internetových stránkách nabízet přímé rezervace stolů – bez nutnosti telefonického potvrzení. Součástí těchto služeb je i zařazení do jejich vlastního katalogu restaurací, což může oslovit nové zákazníky.

Bookio i Restu si účtují poplatek za uskutečněnou rezervaci prostřednictvím jejich systému.
Nový tip 2x za měsíc

Rádi se s Vámi zdarma podělíme o naše nápady a navíc Vám je budeme zasílat přímo do vaší emailové schránky.

Chcete se nás na něco zeptat? Nebojte se napsat na info@restotip.cz nebo volejte 245 501 151